SAHİH-İ MÜSLİM

Bablar Konular Numaralar  

HACC BAHSİ

<< 1272 >>

NUMARALI HADİS-İ ŞERİF:

 

253 - (1272) حدثني أبو الطاهر وحرملة بن يحيى. قالا: أخبرنا ابن وهب. أخبرني يونس عن ابن شهاب، عن عبيدالله بن عبدالله بن عتبة، عن ابن عباس ؛

 أن رسول الله صلى الله عليه وسلم طاف في حجة الوداع على بعير. يستلم الركن بمحجن.

 

[ش (بمحجن)  المحجن عصا معوجة الرأس، يتناول بها الراكب ما سقط له، ويحول بطرفها بعيره ويحركه للمشي].

 

{253}

Bana Ebû't-Tâhir ile Harmeletü'bnu Yahya rivayet ettiler. (Dedilerki): Bize İbni Vehb haber verdi. (Dediki): Bana Yûnus, İbni Şihâb'dan, o da Ubeydullah b. Abdİllâh b. Utbe'den, o da İbni Abbâs'dan naklen haber verdiki,

 

Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) veda haccında rüknü bir baston ile istilâm ederek, deve üzerinde tavaf eylemiş.

 

 

İzah:

Bu hadîsi Buhârî, Ebû Dâvûd ve İbni Mâce «Hacc bahsinde tahrîc etmişlerdir.

 

Hayvan üzerinde giden bir kimse bununla yere düşen eşyasını kaldırır.

 

İbni Battal: Resulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in hayvan üzerinde tavaf ederek bastonla istilâmda bulunması, rahatsızlığından dolayı olabilir»  diyor.

 

Filhakika Ebû Dâvûd'un rivayetinde «Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) rahatsız olarak Mekke'ye geldi de hayvanı üzerinde tavaf etti. Rükne vardığı zaman onu bastonla istilâm etti. Tavafını bitirdiğinde hayvanını çöktürdü ve iki rek'ât namaz kıldı.» denilmektedir.

 

Nevevî'nin beyânına göre Şâfiîler'ce tavafı yürüyerek yapmak efdaldır. Hayvan üzerinde tavaf, ancak hastalık gibi bir özür sebebiyle yahut cevazını beyân için yapılır.

 

Özürsüz, hayvan üzerinde tavaf etmekte kerahet yoksa da evlânın hilâfınadır.

 

Şâfiîler'den İmâmü'l-Haremeyn: «Bir kimse mescidi pisleyeceğinden emin olmadığı hayvanı mescide sokar da pisletmemek imkânı bulursa bu caizdir. Aksi takdirde o hayvanı mescide sokmak mekruhtur-» demiştir.

 

Hayvan üzerinde tavaf hususunda erkekle kadın müsavidir. Omuzlar üzerinde taşınarak tavaf ettirilen kimse dahî hayvana binmiş hükmündedir. İmam Ahmed ile Dâvûd-u Zahirî ve İbni Münzir'in kavilleri de budur.

 

İmam A'zam'la İmam Mâlik'e göre bir Özürden dolayı hayvan üzerinde tavaf etmek caizdir. Özürsüz olursa kurban kesmek îcâb eder.

 

İmam A'zam'a. göre Mikke'de bulunduğu müddetçe tavafı iade eder. Yürümeye kudreti varken sürünerek tavaf etmek sahih olmakla beraber mekruhtur.

 

Bâzıları yürümekle sürünmek  arasında fark görmemişlerdir.

 

Bunlar, Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in hayvan üzerinde yaptığı tavafın, ya kalabalık sebebiyle yahut caiz olduğunu göstermek için veya hastalığından dolayı bir özüre mebnî olduğunu söylerler.

 

Mâlikîler bu hadîsle istidlal ederek devenin bevli temiz olduğunu söylemişlerdir.

 

İmam A'zam, İmam Şafiî ve diğer ulemâya göre devenin bevli necistir.